lördag 18 februari 2012

Havre och russinkakor

Hade lite tid över till bakning igår och blev sugen på att testa ett recept jag hittat i min receptbok "lyxiga cupcakes och läckra kakor, bakverk från berömda hummingbird bakery i London"









Jag kan tyvärr inte svara på hur dom smakade eftersom jag bestämt mig för att sluta äta socker ;) Men familjen tyckte att dom smakade jättebra.

Här kommer receptet!

270 g osaltat smör rumstempererat
160 g strösocker
160 g farinsocker
2 ägg
1/4 tsk vaniljessens
380 g mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk malen kanel
110 g havregryn
220 g russin

Värm ugnen till 175 grader.
Vispa ihop smör och socker till en fluffig smet.
Vispa ner ett ägg i taget.
Skrapa ner ingredienserna från bunkens kanter så att allt blir ordentligt blandat.
Vispa ner vaniljessens.

Sikta ner mjöl, salt, bikarbonat och kanel. Vispa ned detta i smör och sockersmeten. Rör i russinen med en träsked så defördelas jämnt.

Fördela degen på 4 st bakplåtar, 5 st på varje med utrymme emellan.

Grädda i ca 12 min eller tills kakorna fått fin färg och blivit fasta.
Låt svalna på plåten för att sen kallna helt på galler.

3 kommentarer:

  1. Du galning som ska sluta med socker :-) Jag gillar såna lite enklare kakor så jag skulle garanterat gillat dem också!

    SvaraRadera
  2. Oj det var inte dåligt, sluta med socker! Det skulle jag aldrig fixa!

    SvaraRadera
  3. Ha ha Ja jag vet, jag är inte riktigt klok! Tyvärr har all sötsaker jag bakat satt sig lite här och var på olämpliga ställen på kroppen :/ Vi får väl se hur länge jag härdar ut :D

    SvaraRadera