onsdag 18 maj 2011

rabarberpaj med marängtäcke recept

*3 st 30 cm långa rabarber stjälkar
*1 dl socker
*ev. en tsk vaniljsocker
*2 msk maizena
PAJDEG:
*100 g smör
*2 dl vetemjöl
*1 äggula
*ca 1 msk vatten
MARÄNG:
*2 äggvitor
*2 dl socker
*3 droppar ättika

1. Gör pajdegen genom att hacka ihop smör, vetemjöl i en matberedare. tillsätt vatten och äggula och kör maskinen till degen blir till en boll.
2.Lägg bollen i kylen i ca 1 timme.
3.Sätt ugnen på 200 grader.
4.Skala rabarbern och strimla i ca 1 cm stora bitar.
5.Smörj en ugnssäker form med lite smör.
6.Klä pajformen med degen.
7.Täck pajskalet med rabarber, lite maizena och socker.
8.Grädda pajen i 15-20 min.
9.Under tiden så vispar du maräng av äggvitorna tillsammans med ättika och hälften av sockret. Vispa sakta i början och öka gradvis. Vispa marängen till ett fast skum och tillsätt resterande socker lite i taget och vispa lite till.
10.Ta ut pajen och låt svalna några min.
11. Bred över marängsmeten på pajen och grädda i 10-15 min så att marängen får färg.
Låt pajen svalna lite innan servering.
Glass, grädde eller vaniljsås är goda tillbehör.

2 kommentarer:

  1. har också rabarber som ger mig ångest :-P även massvis med björnbär. Ska testa detta :-)

    SvaraRadera
  2. Det vart faktiskt väldigt smarrigt! Björnbär skulle jag vilja ha. Då kan man göra marmelad och god sylt :)

    SvaraRadera