söndag 14 augusti 2011

Angarn bröd

Hittade ett recept i ett gammalt nummer av "Baka" som såg så himla gott ut så jag var tvungen att testa, jag hade dessutom mycket surdeg som behövde användas, så det var perfekt läge :)





Det vart jättegott med lite sega kanter som jag älskar och lättbakat.



4 st Angarn limpor

1l vatten
200 g durumvete
1500 g vetemjöl
100 g surdeg
40 g olivolja
20 g jäst
45 g salt

Gör så här:

Blanda allt utom saltet och arbeta ihop degen. När degen är elastisk som ett tuggummi tillsätts saltet. Kör du i maskin, låt degen gå ca 30 sek efter det att saltet gått i. Om du knådar för hand så knåda ca 1-2 min.
Låt degen vila i ca 1/2-1 timme, degen ska börja jäsa lite grann.
Vik ihop degen och tryck till försiktigt, låt den vila ytterligare 30-40 min. Dela degen i 4 delar och forma till limpor, som läggs på plåtar med bakplåtspapper, låt jäsa till dubbel storlek.
Värm ugnen till 270 grader.
Sikta över lite vetemjöl och snitta bröden med en vass kniv, sätt in i ugnen. Baka i ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar