fredag 18 maj 2012

Topsy turvy bröllopstårta

Just hemkommen efter att ha levererat en bröllopstårta i Enköping.
För ca 1 månad sen fick jag en förfrågan att göra en bröllopstårta som skulle räcka till ca 100 personer!
Tårtan skulle dessutom vara spektakulär och inte en vanlig traditionell vit bröllopstårta.

Jag bjöd hem blivande bruden Anna för lite provsmakning och för att gemensamt bestämma hur tårtan skulle se ut.

Temat på bröllopet var smoking. Alla gästerna skulle ha smoking och cocktailklänning på sig.
Anna ville att det skulle återspeglas i tårtan.

Resultatet kommer här :)




Det är min allra första topsy turvy tårta och det var inte så svårt som jag trodde.

Tårtan längst ner ska påminna om en hög hatt, tårtan näst längst ner har en filmrulle runt om eftersom brudparets inbjudningskort var som till en filmpremiär.
Tårtan över det har själva smokingkragen på och ska symbolisera det manliga, tårtan över det, bara en röd mun för att symbolisera det kvinnliga. Längst upp ett litet paket med rosett.




Sedd från sidan.












Det blev tyvärr bara kylskåpsbilder eftersom vi fick så bråttom iväg med den :/

Den var supertung!!! Vägde säkert 20 kg!

I den var det saftiga choklad bottnar ( Madeira sponge cake)
Rabarberkompott, vaniljkräm och vit chokladganache. Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt och dekorerad med sugarpaste.

Jag ser fram emot att göra en topsy turvy igen nångång :)

1 kommentar: