lördag 16 juli 2011

Bröllopstårta

Puh, försöker pusta ut efter dom senaste dagarnas tårtbak och fix. Jag fick för en tid sen en förfrågan om jag skulle kunna tänka mig att göra en bröllopstårta. Eftersom jag aldrig bangar på nya tårtförslag så tackade jag ja, trots att jag aldrig förr gjort en våningstårta ;)
Tänkte väl - hur svårt kan det va liksom!
Nu gick det som tur var väldigt smärtfritt och sugarpasten ville det jag ville och vädret var inte för varmt och det hela flöt på bra. Jag fasade för själva monteringsfasen att jag skulle sabba allting där, men lyckligtvis så gick det vägen :)





Så här blev slutresultatet!
Den ser inte alls ut så som jag tänkte i början, men såhär i efterhand så känner jag mig rätt så nöjd.







Jag gjorde även en till 20 persons tårta till bröllopet som gick i samma stil som bröllopstårtan.









Jag vill passa på att än en gång tacka Linda Runn för tipset med att använda flyttkartong till bröllopstårtan :) funkade ypperligt.

Som om inte det vore nog med tårtor så gjorde jag även denna lilla tårta till min systerson Arvid som fyller 1 år idag.




En pytteliten tårta bara till honom. Eftersom Arvid är allergisk mot mjölk så använde jag havregrädde istället till fyllningarna.
Den här lilla tårtan bestod av ljusa bottnar, mjölkfri blåbärsmousse , mjölkfri vaniljkräm. Spacklad med mjölkfri smörkräm och täckt med marsipan.

I bröllopstårtan var det ljusa bottnar, jordgubbsmousse, lemoncurdmousse, spacklad med italiensk marängsmörkräm täckt med sugarpaste.

Den mindre tårtan bestod av chokladbottnar, dajmfluff, päronmousse, spacklad med italiensk marängsmörkräm och täckt med sugarpaste,

Efter en hel dags kalasande hos min syster är jag nu hos min kära mor i Sthlm och ska göra så lite som möjligt till i övermorgon då vi åker hem till Dalarna igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar