måndag 31 oktober 2011

Citroncupcakes

Det här med Halloween har jag aldrig riktigt förstått mig på och har därmed inte bakat en enda halloweengrej i år utan istället så bakade jag dessa mumsiga citroncupcakes som kändes väldigt våriga och fräscha :)

Jag hittade receptet i min nyaste kokbok " Lyxiga cupcakes och läckra kakor" Bakverk från berömda hummingbird Bakery London.
Finns massor av fina och smarriga recept i den :P

Recept
120 g mjöl
150 g strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk rivet citronskal
40 g osaltat smör, rumstempererat
1 1/2 dl mjölk
1 ägg
Citronglasyr
250 g florsocker
80 g osaltat smör, rumstempererat
2 msk rivet citronskal
( några droppar gul hushållsfärg)
1/4 dl mjölk

Värm ugnen till 175 grader.
Lägg mjöl, socker, bakpulver, citronskal och smör i en bunke och vispa ihop ingredienserna på låg hastighet till en grynig konsistens. Tillsätt mjölken, lite i taget och vispa tills den blandats ned i smeten.

Tillsätt ägget och vispa tills det har blandats in i smeten. Fortsätt vispa i några minuter tills smeten är slät..

Skeda upp i muffinsformar och grädda i 20-25 minuter, eller tills bakverken fjädrar tillbaka lätt när du trycker lätt på dom med fingertoppen.
Låt svalna några minuter i formen och ställ dom sedan på galler för att svalna.

Citronglasyren
Rör samman florsocker, smör,citronskal och ev färg med elvisp på medellåg hastighet till en slät massa. Sänk till lägre hastighet och häll långsamt ner mjölken. Vispa på hög hastighet när mjölken är nedblandad.
Vispa tills tills glasyren är lätt och fluffig, minst fem minuter. Ju längre man vispar, desto fluffigare blir glasyren.
När cupcaksen kallnad kan du bre på glasyren .
Om man vill kan man fylla sina cupcakes med en sked lemoncurd, det gjorde jag och det blev supergott :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar